مشهد| طولانیترین مرگ دنیا روایتی مدرن با اقتباس از نمایشنامه هملت است
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۱۴۲۷
نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: نمایش «طولانیترین مرگ دنیا» اقتباسی از نمایشنامه هملت اثر ویلیام شکسپیر است که با یک روایت مدرن در عصر حاضر اتفاق میافتد. ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ استانها خراسان رضوی نظرات
علی دلاوری مقدم در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدساظهار داشت: داستان نمایش در رابطه با سلبریتی و اتفاقاتی است که برای او در یک آسایشگاه روانی پیش میآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اقتباس این اثر از نمایشنامه «هملت» عنوان کرد: اقتباس از این نمایشنامه بسیار دشوار بود و طرح اثر بسیار تغییر پیدا کرده است. دنیای این نمایش به دغدغههای شخصی خودم خیلی نزدیک است.
نویسنده و کارگردان تئاتر «طولانیترین مرگ دنیا» افزود: داستانهای فرعی نمایشنامه «هملت» در این اثر حذف شده است و با تغییر برخی از شخصیتها برآن شدیم تا چالش بزرگی را ایجاد کنیم.
دلاوری مقدم با اشاره به سبک نمایش بیان کرد: فضا نمایش اگزجره نیست و متعادل است. در اجرای نمایش صحنهها پیوسته و بدون فاصله است و تا حدودی طبق شیوه اجرایی پیشنهادی متن پیش رفتهایم و فرم اجرا را از مفاهیم اثر جدا کردهایم که باید دیده شود.
وی درباره طراحی صحنه نمایش «طولانیترین مرگ دنیا» تصریح کرد: این اثر طراحی بسیار سادهای دارد. صحنه از تعدادی چهارپایه، یک کفپوش طرحدار و یک ستون تشکیل شده که در صحنهها مختلف جای آنها تعویض و با نورپردازی صحنهها تعریف میشود.
نویسنده و کارگردان تئاتر «طولانیترین مرگ دنیا» با اشاره به وضعیت تبلیغات نمایش «طولانیترین مرگ دنیا» گفت: متاسفانه تبلیغات اثر به اندازه سایر نمایشها حمایت نشد و درحال حاضر هم شهرداری برای تبلیغاتی شهری برای نمایشها هیچ حمایتی نمیکند.
دلاوری مقدم افزود: باید ساز و کاری پیدا بشود از طرف ارگانهای دولتی تا حمایت لازم از نمایشهای روی صحنه انجام شود، چرا که همه این تولیدات بچههای تئاتر با هزینه شخصی انجام میشود.
وی در پایان با اشاره به وضعیت تئاتر دانشگاهی در مشهد گفت: به نظرم بچههای تئاتر دانشگاه فردوسی در اوج فعالیتشان هستند اما متاسفانه کانونهای تئاتری دانشگاه آزاد را منحل کردند.
نمایش «طولانیترین مرگ دنیا» هر شب ساعت 19 در تماشاخانه خورشید واقع در معلم 28 و چهارراه دانشآموز روی صحنه میرود.
انتهای پیام/ ز
R41347/P41362/S6,1188/CT1منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
علیمحمد رادمنش گفت: این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علیمحمد رادمنش دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه پیشنهاد غیرمتمرکز برگزار شدن جشنواره امسال بسیار ارزشمند بود، اظهارکرد: در حال حاضر شاهد نتایج بسیار خوب و هدفمند این تصمیم در اجراهای عمومی خصوصا در بخش خیابانی هستیم.
وی با بیان اینکه تاکنون چهار نمایش در بخش خیابانی به اجرای عموم رفته، به بازخورد بسیار خوب نمایش "لکههای پاک " و استقبال شایان توجه مردمی از این اثر در استان زنجان اشاره کرد.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در این دوره هر گروه شانزده اجرا در استان خودش یا استانی که اثر را به میزبانی پذیرفته است، خواهد داشت به پایان اجرای عموم نمایش دلتنگی به کارگردانی آرزو کریمی زند اشاره کرد و در این رابطه گفت: در برخی سانسهای این نمایش استقبال خوبی را شاهد بود، اما با توجه به اینکه اطراف محوطه تئاتر شهر در حال بازسازی بوده و حصارکشی شده در برخی زمانها آن استقبالی را که انتظار میرفت، نداشت.
وی به اقبال عمومی نمایش وصیت به کارگردانی سید سوران حسینی در استان البرز شهر کرج به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این نمایش بازخورد عالی از سوی مخاطبان داشته است به گونهای که حتی مردم برای این اجرا صف میکشیدند.
به گفته رادمنش در دوره قبل این جشنواره ۱۴۰ طرح ارسال شده بود، اما امسال ۱۶۹ طرح پذیرفته شده که اعضای انتخاب طرح و ایده نیز از تسلط کافی و وافی در این حوزه برخوردار بودند و تجربه و تحصیلات عالیه در زمینه هنرهای نمایشی داشتند؛ لذا اشراف این گروه سبب انتخاب آثاری موثر و محتوایی شده است
به تصریح وی، در این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در دوره قبل تنوع آثار از شکل و شیوه مورد توجه بود، خاطرنشان کرد:اما امسال ما کاملا تنوع اجرایی را در نمایشهای خیابانی شاهد هستیم یعنی اثر آوانگارد و حتی پررفورمنس داریم و در حقیقت انواعی از نمایشهای خیابانی تعاملی و مشارکتی را به اجراهای عموم بردهایم که از منظر محتوایی و شکل اجرا دارای تنوع و نوآوری هستند.
وی در پایان سخنانش ابراز کرد: علاوه بر این تنوع، در آثار امسال شاهد مضامین و داستانهای واقعی هستیم که هم از امروز ما و هم از دورههای تاریخ رضوی برگرفته شدهاند که کاملا مستند و بر اساس سیره رضوی و شخصیت امام رضا (ع) هستند.