Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا غریب‌زاده، نویسنده و کارگردان جوان نمایش «جتسمانی» می‌گوید نام نمایش برگرفته از کلمه‌ای یونانی به معنای باغِ خیانت است و اولین بار، احمد شاملو آن را به کار برده است، آنجا که می‌نویسد «پدرم مگر به باغ جتسمانی خفته بود؟». ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نمایش جتسمانی در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته غریب‌زاده، قرار است به زودی شاهد یک اجرای عموم دیگر از این نمایش باشیم. آنچه می‌خوانید گفتگویی است با این هنرمند جوان.

مهمترین اخبار تئاتر در تسنیم

 

***

تسنیم: جتسمانی، اقتباسی از هملت شکسپیر است و در واقع می‌خواهید روایتی جدید از هملت را ارایه نمایید. در این‌باره کمی توضیح می‌دهید؟

غریب‌زاده: همین‌طور است. در جتسمانی، سعی کردم به زندگی و روزمرگی هملت و در نهایت به مرگ او نگاه کنم و همچنین به مسائل انسانی به مانند عشق، خیانت و ایثار. اگر چه اینها را با چشم دل می‌توان دید نه با چشم سَر؛ کسانی که توانسته‌اند به این تفکر دست بیابند که حیات روزمره ما یک جریان وهم و یک خیال است،‌ آنها می‌توانند به بیداری برسند.

تسنیم: می‌گویید که اکثر ما آدم‌ها نسبت به ارزش‌های انسانی در خواب و غفلت به سر می‌بریم و نمایش  تلنگری است به مخاطب. مخاطب جتسمانی، انسان اکنون و جامعه الان است؟

غریب‌زاده: در جتسمانی، زمان، مکان، موقعیت سیاسی و موقعیت اجتماعی، هیچ‌کدام جایی ندارد. صحبت من در مورد کشوری خاص و  ملیت و قومیت خاصی نیست بلکه در مورد خود انسان است، انسان همیشگی. همان‌طور‌که گفتم یک انسان در طول زندگی انگار که در یک خواب به سر می‌برد و لحظه مرگ می‌فهمد که زندگیش خوابی کوتاه بیش نبوده است. بنابراین ما در جهان هستی، واقعیت زندگی، انسان‌ها، اجسام یا هر چیز دیگری را درک می کنیم نه حقیقت را. 

برای مثال، من شیرین ایکس را دوست دارم و شما شیرینی ایگرگ را. اما اگر شکر را از هر دو این شیرینی‌ها بگیریم، آیا تفاوتی با هم دارند؟ نه. پس ما توهم این را داریم که شیرینی مورد علاقه من با شیرینی مورد علاقه شما فرق دارد. اصل همان شکر است که ما در شیرینی در نظر نمی‌گیریم.

تسنیم: در نمایش، برای برخی از شخصیت‌ها همزمان هم جسم و هم روح را می‌بینیم. در این فرم اجرایی، به دنبال نشان دادن تضاد بین جسم و روح یا همان واقعیت و حقیقت بوده‌اید؟

غریب‌زاده:در هنگام اجرا، مخاطب فضایی را می‌بیند که شکلی خواب‌گونه و مابین خواب و بیداری دارد. در این فضا داریم هملتی را می‌بینیم که به دنبال حقیقت ماجرا است، هم‌زمان هم جسم او را می‌بینیم هم روح او را. جسم می‌میرد اما روح وجود دارد و از حقیقتی حرف می‌زند که جسم به آن نرسیده. در واقع مرز بین مجاز و حقیقت را شاهد هستیم و می‌توانم اذعان کنم که مهمترین تمایز کار من با سایر هملت‌هایی که به اجرا می‌رسد، همان مبحث مجاز و حقیقت و نشان دادن آن در قالب جسم و روح است که منجر به یکسری اتفاقات در نمایش می‌شود. چرا که مثلا جسم در مورد انتقام حرف می‌زند اما روح در مورد اینکه حقیقت داستان چیست؟ این وضعیت در هملت و حتی گرترود و کلادیوس مشاهده می‌شود.

تسنیم: نمایشی به سنگینی و البته جذابیت هملت و بازیگرانی که کم سن‌و‌سال هستند و داستان مجاز و حقیقت؛ اینها به هم ارتباطی می‌یابند؟

غریب‌زاده:همان‌طور‌که می‌دانیم، مرحله گذر از نوجوانی به جوانی، مرحله بحرانی است که هر شخصی را دچار تحولات بسیار و جدالی بین واقعیت‌ها و حقایق می‌کند. بازیگران دختر و پسر جتسمانی که بین 16 تا 18 سال سن دارند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بحران هویت را تجربه می‌کنند. بنابراین دلیل انتخاب هملت به جز اینکه نمایشنامه‌ای بسیار اصولی و درست و به قول معروف استخوان‌دار است، همین شرایط سنی بازیگران بود. در واقع جنبه تاثیرگذاری این نمایش بر خود بازیگران نمایش برایم از اهمیت بالایی برخوردار است. همین که همیشه متوجه این مجاز و حقیقتی که در نمایش از آن صحبت می‌کنند باشند و هشیار باشند که هر نوع رفتار و احساسی، ممکن است فقط یک خواب گذرا باشد و مطلوب آن است که به دنبال حقیقت باشند.

این دختران و پسران نوجوان که با دانش بازیگری نیز آشنا هستند، در آموزشگاه تخصصی بازیگری کودک و نوجوان پانیذ، رشد کرده‌اند و این امر نشان از آن دارد که پانیذ سعی در حرکت در مسیر حقیقت دارد. اما اکثر خانواده‌هایی که به پانیذ مراجعه می‌کنند تا فرزند کودک یا نوجوان خود را ثبت نام نمایند، مجاز را محور خود قرار می‌دهند؛ بهترین اتفاقی که برای یک کودک و نوجوان می‌تواند روی دهد، به دست آوردن اعتماد به نفس و آشنا شدن با روابط اجتماعی، احترام متقابل و تعهد هنری است اما متاسفانه خانواده‌ها بیشتر از هر چیز، به دنبال چهره شدن فرزندان خود هستند.

انتهای پیام/

R1369/P1356/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تئاتر تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: اسرائیل با تحریم آکادمیک بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است

یک روزنامه عبری زبان نوشت اسرائیل با تحریم آکادمیک بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است که می‌تواند محافل دانشگاهی آن را به خطر انداخته و به اقتصاد آن شدیدا ضربه بزند و این در حالی است که کابینه آن در این رابطه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نوشت ارزیابی‌های روبه‌فزونی دال بر این است که اسرائیل در پی تظاهرات‌ها علیه‌ خود در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، با تحریم آکادمیک بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است و چنین تحریم‌هایی می‌تواند محافل دانشگاهی رژیم صهیونیستی را به خطر انداخته و زیان شدیدی را متوجه اقتصاد این رژیم کند.

رسانه‌های این رژیم می‌گویند نشانه‌هایی دال بر تحریم پژوهشگران صهیونیست در دانشگاه‌های خارجی وجود دارد و نگرانی‌ها در خصوص تحریم بین‌المللی آنها رو به افزایش است.

این رسانه‌ها به نقل از وزیر آموزش رژیم صهیونیستی اعلام کردند: «قصد داریم در اسرع وقت طرح عملی را به کابینه ارائه کنیم اما چنین طرحی نیازمند بودجه بزرگی است.»

همچنین این رسانه‌ها تاکید کردند که چنین تحریمی می‌تواند محافل آکادمیک این رژیم را به خطر انداخته و به اقتصاد آن به شدت آسیب بزند.

رئیس موسسه پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس سابق کمیته برنامه‌ریزی و بودجه وابسته به شورای آموزش عالی این رژیم نیز گفت: روابط بین‌المللی به منزله کپسول اکسیژن برای چهره‌های دانشگاهی است و این محافل آکادمیک نیز اکسیژن صنایع امنیتی وهای‌تک هستند و اگر به خطر بیفتند دانشگاه‌ها با زیان‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو می‌شوند و در پی آن اقتصاد و صنایع امنیتی نیز آسیب می‌بینند.

وبگاه روزنامه «تایمز اسرائیل» با اشاره به گزارشی که به تازگی از سوی وزارت نوآوری، علوم و فناوری این رژیم منتشر شده، اعلام کرد: این گزارش حاکی از کاهش شدید آمادگی پژوهشگران آکادمیک کشورهای اروپایی برای همکاری با همتایان صهیونیست خود از تاریخ هفتم اکتبر است.

این وبگاه در ادامه نوشت پس از حدود هفت ماه از نبود هیچ طرحی، وزارت علوم و فناوری می‌گوید کمیته‌ای را برای مقابله با تحریم‌های دانشگاهی در کشورهای اروپایی تشکیل خواهد داد.

همچنین این وبگاه گزارش داد از جمله کشورهایی که این تحریم‌ها را هدایت می‌کنند، نروژ، دانمارک، فنلاند، سوئد، ایسلند و ایرلند هستند.

البته کشور ایتالیا که تاریخ طولانی و مهمی از همکاری‌های آکادمیک با رژیم صهیونیستی دارد و همین‌طور کشور بلژیک را که کشوری پیشرو در جامعه تحقیقاتی اروپا است، باید به این لیست افزود.

روند اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا رو به افزایش رفته و مدیریت دانشگاه‌ها در تلاش هستند با متفرق کردن تحصن‌ها و توسل به زور، جنبش‌های دانشجویی را سرکوب کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • ۵ معلم از ۵ دهه سینمای ایران؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • ۵ معلم از ۵ دهه ؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران
  • ۵ معلم از ۵ دهه ؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • «اسب قاتلین» ۲ اجرایی شد
  • نمایش «اسب قاتلین» دو اجرایی شد
  • هاآرتص: اسرائیل با تحریم آکادمیک بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است