به تئاتر کودک و نوجوان به عنوان اثر درجه 2 نگاه میشود
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۲۵۶۱۹
نمایش «هملت، شاهزاده اندوه» نوشته محمد چرمشیر، بازخوانی «هملت» ویلیام شکسپیر است که با کارگردانی محمد عاقبتی و بازی افشین هاشمی از ۸ تا ۱۳ خرداد، ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند به روی صحنه میرود.
فاطمه عامل نیک/
نمایش «هملت، شاهزاده اندوه» نوشته محمد چرمشیر، بازخوانی «هملت» ویلیام شکسپیر است که با کارگردانی محمد عاقبتی و بازی افشین هاشمی از ۸ تا ۱۳ خرداد، ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند به روی صحنه میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد عاقبتی کارگردان این اثر درباره این اجرا به خبرنگار قدس گفت: در واقع ما داریم با این پروژه 10 ساله خداحافظی میکنیم. پس از اجراهای متعددی که این نمایش در ایران و سایر کشورها داشته است، ما تصمیم به پایان این کار گرفتیم و خواستم پنج شب این کار را اجرا و برای همیشه با آن خداحافظی کنیم.
محمد عاقبتی که جوایز متعددی را در سالهای فعالیتش دریافت کرده است، در تئاتر به عنوان مدیر تولید و طراح صحنه هم فعالیت داشته است. بخش عمدهای از تولیدات این کارگردان تئاتر بر کودکان و نوجوانان متمرکز شدهاست. وی سال گذشته نمایش «از کجا اومدیم» را با بازی محمدهادی عطایی و الکا هدایت در تالار هنر به روی صحنه برد. این اثر درباره تولد و مرگ برای تفهیم کودکان چهار تا هشت سال بود. او همچنین با نمایش «ماهی سیاه کوچولو» که برگرفته از داستان صمد بهرنگی است، در جشنواره کودکونوجوان حضور داشت. عاقبتی در این باره میگوید: ورود من به کار کودک و نوجوان جدید نیست. من به موازات کار بزرگسال، کار کودک ونوجوان هم داشتم، البته اکنون مدتی است که پرداختم به این گروه سنی مداومتر و جدیتر شده است و میتوان گفت که تمرکزم بیشتر شده است.
وی درباره اهمیت کار برای کودک و نوجوان عنوان کرد: در این گروه سنی ما هم مخاطب بیشتری داریم و هم این اینکه تقاضا بیشتر است. ممکن است مخاطب بزرگسال ما انواع هنری دیگری را انتخاب کند، اما کودک و نوجوان به نسبت بزرگسالان علاقه بیشتری به نمایش دارند. اگر کاری با استقبال مخاطب مواجه نمیشود، ایراد از مخاطب نیست، بلکه در کیفیت کاری است که ارائه شده است. اگر ما کارمان را خوب انجام بدهیم، مخاطبش هم وجود دارد. وی نبود تبلیغات مناسب را یکی دیگر از دلایل کمرونقی تئاتر کودک و نوجوان دانست.
کارگردان «شاهزاده اندوه» با اشاره به توجه کم رسانهها به تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد: اینکه ما کم درباره این آثار میشنویم به این خاطر نیست که نیاز و تقاضایش از سمت مخاطب وجود ندارد. مخاطب علاقهمند وجود دارد، اما اجراها کم هستند. کیفیت اجراها پایین و تبلیغات بد است و بهطور کلی در تئاتر به کارهای کودک حتی اگر موفق هم باشند به عنوان کارهای درجه دو نگاه میشود.
عاقبتی دلایل این نگاه را نبود هنرپیشه درجه یک دانست و گفت: علت این امر هم این است که این کارها معمولاً هنرپیشه درجه یک ندارد. پروداکشنها عظیم نیست و از طرفی هم بچهها سوشیال مدیا ندارند که درباره این آثار در آنجا با هم تبادل نظر کنند؛ به همین خاطر اهمیت کمتری به این دسته آثار داده میشود، حتی از طرف جامعه مطبوعاتی!
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۵۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاهمردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.
شاهمردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمبگذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم میخورد.
وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهلبیت (ع) هستند.
نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامهنویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیادهسازی آن معطوف میشود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار میبندم. عموم این دغدغهها مربوط به حوزه مقاومت و نمایشهای دینی و آیینی است.
شاهمردی با اشاره به سابقه حضورش در دورههای قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشهای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایدههای مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر بهفرد در این حوزه به رقابت بپردازند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.
وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروهها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.
کد خبر 6093289 فریبرز دارایی